JUUTALAISTEN PELASTUS

 

Lähetin eilen torstaina selostuksen sen aamun JPostissa olleesta artikkelista, jonka mukaan jotkut tunnetut evankelistat ja pastorit USA:ssa ovat ns. ”kaksoisliiton” kannalla, eli juutalaisilla on toinen oma ja vain heille varattu tie taivaaseen.

Artikkelissa olivat näyttävästi mukana tri Falwell, Hagee ja Scheinberg, jotka artikkelin mukaan edustavat tätä kaksoisliitto-uskomusta.

Falwell on websivullaan, jonka annan alempana, ehdottomasti kieltänyt koskaan olleensa tai olevansa nyt tämän uskomuksen kannalla, ja kertoo, ettei myöskään Hagee edusta sitä.

Falwell vakuuttaa, että lienee vaikea löytää yhtä uskollista Israelin ystävää kuin hän on ja että vuosikymmenien aikana hän on työskennellyt Israelin hyväksi, mutta kaikesta huolimatta hän ei voi ylittää vahvaa uskoaan, että on vain yksi tie, Jeesuksen Kristuksen sovintokuoleman ja ylösnousemisen hyväksyminen, saavuttaa kelvollisuus seisoa kerran Jumalan tuomioistuimen edessä ja saavuttaa Hänen hyväksymisensä (tosin ei näillä sanoilla).

 

Englanninkielen-taitoiset voivat tarkistaa Falwellin alkuperäisen julkilausuman hänen websivultaan.

http://www.falwell.com/?a=p&content=1141224068

 

En halua puuttua asian teologiseen pohdintoihin, mutta haluaisin kuitenkin muistuttaa, että Jeesuksen kanssa kirkastusvuorella olivat Mooses ja Elia, ja että Elia ja Enok vietiin tuulispään mukana suoraan taivaaseen. Jeesus itse totesi, että muinaiset profeetat puhuivat Hänestä ja iloitsivat nähdessään Hänen tulonsa ajan. Ymmärtääkseni uuden liiton ainekset olivat kaikki jo vanhan liiton aikana, joskin usein symbolisina, mutta kuitenkin viitaten lopulliseen pelastukseen ja vapautukseen. Minun on vaikea uskoa, että vanhan liiton pyhien usko olisi ollut tai on nyt turha ja merkityksetön.

Ehkä tämä kaikki on aikaamme kuuluvaa pohdiskelua ja selvittelyä ennen Vapahtajan toista tulemista, mitä juutalaiset odottavat Messiaan tulona ensimmäistä kertaa ja kristityt toista kertaa.

 

Falwell varmaan lähettää oikaisun Jpostiin, joka julkaistaneen aikanaan. Jos siinä on uutta ainesta, kirjoitan siitä kaikille, että pysytään mukana.

Toivotan kaikille siunattua kevään alkua. 

 

Kastel 02.03.06

Gabriel.